جمال

جاودانگی مرهون حضور توست...

آخرین‌ها

علوم انسانی محلی

دوشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۴ ب.ظ

همه حرف‌هایی که تا حالا درباره تحول و تولید در علوم انسانی زده شده، با نگاهی جامع به مسائل کلی کشور بوده. این نگاه درست بوده و هست و باید پیگیری شود ولی یک چیز دیگر هم باید به آن اضافه کرد. همانطور که به علوم انسانی با مطالعات ملی نیاز داریم، به علوم انسانی با مطالعات منطقه‌ای و محلی احتیاج داریم. هر منطقه و استان و شهر مختصات خاص خودش را در عرصه‌های مختلف دارد. از سبک و شیوه زندگی گرفته تا مدیریت و اقتصاد و مردم‌شناسی.

بدون شک میوه مطالعات و تولیدات هر دو رویکرد به کار همدیگر می‌آیند. هم مطالعات و تولیدات ملی‌ می‌تواند در بستر مناطق و استان‌ها به کار گرفته شود و هم مطالعات منطقه‌ای و محلی می‌تواند به کمک تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری بیاید. این رویکرد باید در بین عالمان و پژوهش‌گران تقویت شود که دامنه مطالعاتی خود را از پایتخت به سمت دیگر استان‌ها و شهرها سوق دهند تا اگر قرار است پیشرفتی در زمینه تحول و تولید علوم انسانی داشته باشیم، پیشرفتی متوازن باشد.

تمرکززدایی و پایتخت‌زدایی از مطالعات و تحقیقات میدانی در علوم انسانی نتایجی علمی‌تر، واقع‌بینانه‌تر، عملیاتی‌تر و فراگیرتر به دست خواهد داد.

  • جمال

نظرات (۱۵)

....
پاسخ:
؟؟؟
  • محمدحسن صابری خواه
  • سلام همسنگر
    هفته دفاع مقدس مبارک
    وب خوب و پر محتوایی داری اگر مایل به تبادل لینک بودی خبرم کن.
    یا علی(ع)
    این سخن شما وقتی محقق میشود که هر کس از هر محلی که هست شروع به اندیشیدن کند چون خداوند بزرگ انسانها را در همه جای زمین پراکنده است و علم هم که بقول بزرگمهر همه چیز را همگان دانند. تا وقتی که عده قلیلی از همه مسئول فکر کردن بجای همه هستند همین بساط است که هست!

    پاسخ:
    وقتی بعضی‌ها از زیر بار مسئولیت فکر کردن شانه خالی می‌کنند، عده‌ی دیگری پیدا می‌شوند که فکر کردن را ملک طلق خود می‌دانند.
  • محمد حیدری
  • موافقم
    از تمرکز نیروهای تحصیل کرده هم جلوگیری میشه
    ا سلام
    دعوتید به 

    *زنان هم جنگیدند... *

    http://zareh.blog.ir/post/113

    یا علی.
  • حسن امکانی
  • سلام!
    خیلی خیلی خوشحالم از اینک سایتتون اینقدر پیشرفت کرده...
    ببخشید که یه مدت بسیار طولانی نبودم خوشحال میشم به وبسایت جدیدمون سر بزنید و با هم تبادل لینک داشته باشیم.!!!!

    سلام
    ممنون از قبول دعوت.
     با مطلب
    * به دنبال ابن ابی الحدید* 
    وفردا شب هم با مطلب
      *عقل وعشق *
    پذیرای اوقات شما هستیم.
    با سلام
    خیلی لذت بردم از مطلبتون
    واقعا درسته
    کاش بتونیم مصادیق رو پیدا کنیم و تحولی در منطقه و شهرمون به وجود بیاریم
    یا علی
    سلام
    بهانه است ...

    http://zareh.blog.ir/post/121

    یا علی
  • زهیر قدسی
  • گر شوند آگه از اندیشه‌ی ما...
    سلام
    خوبی حسین آقا؟ملبس شدنتون مبارک باشه ایشالا
    مثل همیشه عالی
    به نظرم این مطالعات شهرستانی و استانی باید به دست کسانی انجام بشه که بومی همون مناطق هستند و این مسئله جوری حل خواهد شد که در هر منطقه ای که کارشناس علوم انسانی خبره و نخبه پرورش داده بشه
    پاسخ:
    سلام
    ممنون علی آقا
    تشکر می کنم
    درست می گویید. این افراد با دلسوزی بیشتری هم برای منطقه خودشان کار می کنند

    سلام...

    زیاد به این تغییر علوم انسانی خوشبین نیستم چون تا در درون کسانی که قصدتغییر دارند،تغییری روی ندهد علومی که نور باشند و کارگشا پدید نخواهد آمد...

    پاسخ:
    سلام
    اگر بحث بر سر تعبیر است می شود عوضش کرد ولی حرفی که زدید را قبول دارم.
    حرف ت متین، منتها این مسأله را می شود خیلی کلان ترش کرد حتی. اگر تنوع فرهنگی بر این ملک حاکم است و اگر تنوعِ اجتماعی و قومی و قبیله ای، چرا نشود ایالتی (یا حالا ولایتی) کرد مسأله ی تصمیم سازی را حتی؟ (البت ذیلِ نظامِ جمهوری اسلامی و حد و حدودِ آن). این به نظرم یکی از گریزگاه هایِ رسیدن به عدالتِ حکومتی است، ... تا نظرِ شما چه باشد. 
    پاسخ:
    حالا همه رشته های علوم انسانی را نمی شود این طوری دید و درباره اش حرف زد ولی بعضی هایش مثل مردم شناسی را می شود محدودتر هم کرد.
  • وحید فرهمند
  • سلام و عرض ادب خدمت آقای جمالزاده
    امروز وقتی عکستون رو در دیدار با آقا مشاهده کردم خیلی خوشحال شدم که یکی از همشهری های عزیزم اونم با لباس مقدس روحانیت از سخنرانان جلسه و دیدار با آقاست.
    واقعا دیدار و ارائه دیدگاه ها با آقا توفیق می خواد که نصیب هر کسی نمیشه.اگه امکان داره متن صحبتاتون در دیدار با آقا رو رو وبلاگتون قرار بدید.
    درباره مطلبتون هم بگم که علوم انسانی محلی ایده ای بسیار جالب و خوبی است به نظر من اولین گام در تولید چنین علمی مردم شناسی محلی(اعم از فرهنگ و سنت ها و ...) است.
    یاحق
    پاسخ:
    سلام بر آقای فرهمند 
    ممنون از لطفتون. دعا کنید عاقبت به خیر بشوم

    زیارت قبول. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">