جمال

جاودانگی مرهون حضور توست...

آخرین‌ها

1984

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۱، ۱۱:۰۴ ب.ظ

از اینکه در بعضی‌ چیزها تردید کنم هیچ نمی‌ترسم. اتفاقا تردید در مسائلی که دیگران آن را «چشم‌بسته» یا از سر «مشهور بودن» پذیرفته‌اند، آدم را رشد می‌دهد. قبل‌ترها تردید درباره خودم، در جلسه درس یکی از اساتید بدست آمد. مدت‌‌ها هم با تلاوت قرآن تردید‌هایی برایم به وجود آمد.

یک هفته پیش که 1984 تمام شد در موضوعاتی که مطرح کرد تردید کردم. موضوعاتی که یقین پوشالی‌ام درباره آنها روز به روز تقویت می‌شد. سابقه نویسنده را می‌دانستم و خوانده بودم که سیاسی‌نویس است. «قلعه حیوانات»ش را شاید دو سال پیش خوانده بودم.

1984 جامعه‌ای به ظاهر انقلابی را نشان می‌دهد که حکومت حزب همه چیز را در دست گرفته. حتی افکار را. موضوعی که جورج اُوروِل خیلی روی آن مانور می‌دهد «جرم فکری»‌ ست؛ اینکه کسی درباره اصول و عقاید حزب تردید کند. حالا من بعد از خواندن 1984 به جرم فکری مبتلا شده‌ام. درباره بعضی چیزها به تردید افتاده‌ام. از «اصالت‌ راهی که انقلاب در پیش گرفته» تا «صداقت بالادستی‌ها». البته بگویم که تردید راه خوبی برای رسیدن به یقین است ولی منزل خوبی برای توقف نیست...

  • جمال

نظرات (۴)

  • سجاد پورخسروانی
  • حالا که آن را خوانده ای، این را هم بخوان: 
    دنیایِ قشنگِ نو: آلدولس هاکسلی
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از پیشنهادت 
    نگفتید می‌ارزد به خواندنش یا نه؟
    پاسخ:
    گفتن ندارد
    می ارزد

    عجیب است دردی که جورج اورول در آثارش مطرح می کند

    درد همه جهان است 

    اما جامعه ای که از آن حرف می زند همه جهان نیست

    درد مشترک، جامعه غیر مشترک.


    به نظرتان در این میان چیزی لنگ نمی زند.

    پاسخ:
    آنچه می لنگد کتمان این دردهاست
    سلام
    این مطلب با نام شمادر پست برگزیده منتشر خوهد شد.
    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">